The BlizzFeed

  • 0 Diablo
  • 0 Hearthstone
  • 0 Heroes of the Storm
  • 0 World of Warcraft
  • 0 Overwatch
  • 0 Starcraft
  • 0 Blizzard
  • 0 Activision-Blizzard

Mi a helyzet a Diablo-val

| Shadereaper

Amikor november 2-án a Blizzcon-on bejelentették, hogy az egyik legnagyobb múltra visszatekintő és hatalmas rajongó táborral rendelkező franchise, a Diablo következő iterációja csak és kizárólag mobil készülékekre érkezik majd, hatalmas vihar söpört végig a játékos társadalmon és nem a jó értelemben.

Jason Schreier, a szakma egyik legnevesebb alakja, aki korábban már bizonyította, mennyire megbízható a nem hivatalos forrásokat illetően, pár napja egy hosszas cikkben összefoglalta, hogy mi a helyzet a Blizzard és a Diablo háza táján.

Elmondása szerint összesen 11 korábbi és jelenlegi Blizzard alkalmazottal beszélt, akiket nem nevezett meg, hiszen ezek az emberek nem kaptak engedélyt, hogy nyilatkozzanak a cégről.

Ebben a cikkben igyekszem minden fontosabb részletre kitérni, de akit az eredeti cikk is érdekel, az itt elolvashatja.

Activision Blizzard

A játékosok között az elmúlt évek folyamán egyre többen fejtették ki aggódalmukat azzal kapcsolatban, hogy az Activision és a Blizzard összeolvadása miatt, a kedvenc játék gyártóik talán megváltoztak és nem a jó irányba.

Tény, hogy míg az Activision szigorú fejlesztési ütemtervekkel dolgozik (hogy minden éven legyen egy új Call of Duty), addig a Blizzard igyekezett annyi időt adni a fejlesztőinek a játékok tökéletesítésére, amennyi csak lehetséges.

Ez sokáig nem tűnt igazi veszélynek, hiszen az összeolvadás ellenére a Blizzard vezetése a régi maradt. Az utóbbi időben viszont egyre inkább előtérbe került a költségek minimalizálása a cégnél és félő hogy ez lassan a termékek rovására megy.

Team 3

A Team 3 név a Blizzard egyik részlegét takarja, akik a Diablo fejlesztéséért felelősek. 2013 végén vagy talán 2014 elején a csapat szomorú hírt kapott, amiben közölték velük, hogy a Diablo 3 második kiegészítőjét elkaszálták.

Gyakorlatilag ezt mondták nekik: "Elkészültetek a Reaper of Souls-al, nagyszerűen sikerült, de úgy gondoljuk az a legjobb a játéknak, hogyha tovább lépünk a Diablo 4-re, akármilyen formában valósuljon is meg."

Úgy tűnik, hogy a Diablo 3 kiadásával kapcsolatos nehézségek, mint az "Error 37" vagy éppen a valós pénzes aukciós ház bukása, vagy a túl meredek nehézségi görbe okozta elégedettlenség hatására a vezetés egyszerűen magára hagyta a játékot még azután is, hogy a Team 3 majdnem az összes hibát kiküszöbölte és a Reaper of Souls kiadásával valóban közkedvelt játékká tette a Diablo 3-at.

A második kiegészítő törlése után a Team 3-at darabokra szedték, sokan a céget is elhagyták, mások az Overwatch vagy a WoW csapatához csatlakoztak.

Hades

Miután a belső átszervezések végetértek, a Team 3 megmaradt fejlesztői elkezdtek feltérképezni a Diablo 4 lehetőségeit. Josh Mosqueira, aki eddig a Diablo 3 konzol verzióján dolgozott átvette az irányítást a csapat élén és lefektették az új játék alapjait "Hades" fedőnéven.

Az izometrikus nézet helyett a Hades a tervek szerint 3rd person nézetben működött volna, működésében és nehézségében pedig a Dark Souls stílusát követte. Annyira eltávolodtak az eredeti koncepciótól, hogy sokan azt hitték, nem is Diablo 4 lesz a játék végső neve. És nem is lett, hiszen ahogy a Diablo 3 második kiegészítőjét, a Hades-t is elkaszálták.

Két, korábban a Hades-on dolgozó fejlesztő elmondta, hogy nem igazán ment jól a játék fejlesztése, nem váltak be az elképzelések. 2016-ban Josh Mosquiera elhagyta a Blizzard-ot, de hogy a távozása miatt törölték a Hades-t vagy a Hades törlése miatt távozott, azt nem tudni.

Ezután a megmaradt fejlesztők 2 projekten dolgoztak. Egy részük a Diablo 3 számára fejlesztette a Rise of the Necromancer DLC-t. A többiek pedig a Fenris projekt-be kezdtek bele.

Fenris

A Fenris név jelenleg is létezik és Schreier forrásai megerősítették, hogy ez alatt a név alatt készül a a Diablo 4. Sok részletet nem árultak el, de akik látták a projekt elkészült terveit, nagyon bizakodóak, hiszen minden, a Diablo 3-ban látott meseszerű látványelem eltűnt az új verzióból. A játék sötét, véres, ijesztő. Szóval olyan, mint a Diablo 1 és 2...

A játék még a fejlesztés korai szakaszában jár és nem valószínű, hogy 2020 előtt megjelenne. Az is biztos, hogy sok jelenleg már meghozott döntés az idő múlásával változni fog. Sok vita van affelől, hogy a játék izometrikus vagy 3rd person kamerát használjon. A projekt jelenleg működő buildjei mind izometrikusak.

A megkérdezettek szerint nagy hangsúly van a játék szociális jellegén, emiatt sok MMO elemet terveznek beépíteni.

Az értékesítési modellről még nem született döntés.Korábban a hónapban az a hír is felröppent, hogy a Blizzard készített egy videót, amiben az egyik társ alapító, Allan Adham a Diablo 4-ről beszél. A kiadó később tagadta, hogy a videó a Blizzcon-ra készült volna. A nyilatkozatoktól függetlenül több megkérdezett is állította, hogy tervek voltak a Diablo 4 bejelentésére még 2018-ban.

Ezzel szemben egy nem-diablo fejlesztő azt állította, soha sem hallott arról, hogy az éven lett volna szó a Diablo 4 bejelentéséről.

Titan

Egyes elméletek szerint a céget még mindig kísérti a Titan bukása. A vadonat új MMO, amit a cég még 2007-ben kezdett el fejleszteni, amolyan keresztezése lett volna a Sims-nek, a Left 4 Dead-nek és a Team Fortress 2-nek, ahol nappal üzletet vezetnél este pedig szuperhősködnél.

2013 elején egy hosszas fejlesztési folyamat után a Blizzard végül elkaszálta a Titan-t. Sok fejlesztőt áthelyeztek az Overwatch-ra, ami sikert hozott, de a Titan bukása tüske maradt a Blizzard oldalában. Nem is a bukás fájt a legjobban, hanem, hogy az emberek tudtak róla. Már 2008-ban elismerték a játék létezését és folymatosan utalgattak is rá. Logikus hogy a cég nem akar még egy játékot bejelenteni minden garancia nélkül.

Nem is ez volt az egyetlen nagy fiaskó a cég történetében, emlékezzünk csak a Starcraft: Ghost-ra. Ahogy egy jelenleg is a Blizzard-nál dolgozó fejlesztő elmondta: Biztonságosabb egy olyan játékot bejelenteni, amit a játékosok hamarosan (és biztosan) ki is próbálhatnak.

Diablo Immortal

A Blizzcon-t követő napokban sok kérdés felvetődött a Diablo jövőjével kapcsolatban. A Diablo: Immortal valójában a Diablo 4 lenne? Ennyire erősen eltávolodik a Blizzárd a korábban használt recepttől? A Diablo: Immortal fejlesztése nem fog forrásokat elvonni a Diablo 4 feljesztésétől?

Ahogy megtudtuk, szerencsére a Diablo: Immortal és a Diablo 4 fejlesztését két külön csapat végzi. A Fenris munkálatait továbbra is a Team 3 folytatja, míg az Immortalon részben a külsős Netease részben pedig egy új Blizzard részleg, az Incubation dolgozik.

Az incubation feladata olyan új kreatív projektek támogatása, mint például az azóta 100 millió játékossal büszkélkedő kísérleti kártyajáték, a Hearthstone is volt. Az Immortal mellett az Incubation csapata például a nemrég bejelentett WoW mobiljátékon is dolgozik, ami a hírek szerint a Pokemon Go stílusát követi.

Több megkérdezett szerint is logikus a mobiljátékok fejlesztése, hiszen hatalmas ezeknek a piaca főleg kínában. Emellett olyan fejlesztők, akik esetenként akár 10 éven keresztül is dolgoznak ugyanannak a játéknak a fejlesztésén, félő hogy kiégnek és szeretnének új, rövidebb projekteken dolgozni.

Spórolás

Amrita Ahuja, a Blizzard jelenlegi pénzügyi vezetője (korábbi Activision dolgozó) bejelentése alapján a cégnek rá kell állnia a spórolásra, ami eddig ismeretlen fogalom volt a cégnél. Valóban, az Activision egyáltalán nem elégedett a 2018-as évvel, főleg a Destiny 2 gyenge teljesítménye miatt.

A Blizzard az Overwatch 2016-os megjelenése óta nem adott ki új játékot, azon játékaik felhasználóinak száma pedig, amik folyamatos fejlesztést igényelnek, stagnál, ami komoly problémákat jelent a bevételek szempontjából.

Végül pedig Mike Morhaime távozása sem segített, aki talán a szakma utolsó olyan cégvezetője volt, akit előbb a termékük minősége érdekelt és csak utána nézte a bevételeket.