The BlizzFeed

  • 0 Diablo
  • 0 Hearthstone
  • 0 Heroes of the Storm
  • 0 World of Warcraft
  • 0 Overwatch
  • 0 Starcraft
  • 0 Blizzard
  • 0 Activision-Blizzard

A kasztok identitása - A múltban, a jelenben, és a jövőben

| Pyarron

A Blizzard egy fejlesztői blogbejegyzésben elég részletesen fejtegette, hogy az egyes kasztoknak milyen irányvonalat szeretnének adni. Mindig tudtuk, hogy megvannak köztük a különbségek, és jól elhatárolhatók egymástól, mind lapkészlet, mind megkövetelt játékstílus szempontjából, de még arra nem volt eddig példa, hogy valódi betekintést kaphassunk arról, hogy mit terveznek a kasztok számára.

Kérdéses lehet, hogy a múltban mennyire volt konkrétan megfogalmazva a fejlesztők részéről, hogy a kasztoknak mennyire volt kristálytiszta identitása. Ezúttal azonban felfedik, hogyan vitatják meg a jelenlegi "kaszt-idológiájukat", és az elmúlt években átment változásokat. 

Ez alapján az kasztoknak erősség, korlátozások és gyengeségek alapján tárgyalják:

Erősség: Amiben az adott kaszt kiemelkedik, és fókuszt kap.
Korlátozás: Olyan szempontok, amelyek időnként ugyan megjelennek az adott kaszt esetében, de csak korlátozott mértékben a kártyák számát és hatékonyságukat figyelembevéve.
Gyengeség: Ezekben az adott kasztnak nicns szüksége, vagy hatékonyság terén elenyészőek.

Ezen információk ismeretében előfordulhat, hogy előre meg tudjuk jósolni, hogy milyen típusú lapokat kapnak az egyes karakterosztályok. Mielőtt nekiesnénk a kasztoknak, fontos kiemelni, hogy ezek az adatok csak a Standard formátumra érvényesek, Wild mdban nyilvánvalóan nem érvényesülnek ezek a különbségek. 

 

Druid


A druidok a természethez kapcsolódva támaszkodnak a vadon mágiájára, masszív fenevadakra, és az erdei lények rajaira.Eszköztáruk lehetővé teszik számukra a sokoldalúságot, az óvatos védekezéstől az agresszív támadásig. Azonban az ellenfél lényeinek eltávolítására korlátozott számú megoldásuk van.

Erősség: mana-generálás, óriás lények, minin-raj, laphúzás, beastek
Gyengeség: nagy lények leszedése, board-clear

Jelen állapotában a Druid leginkább a pást minionokkal való elárasztásában jeleskedik a Token paklik formájában.A mana-generálást az utóbbi időben lenerfelték, és teljesen használhatatlanná tették, és emellett a board clearek hiányával együttvéve gyakorlatilag a nagy lényes paklik csak távoli álommá váltak a Druid kedvelő játékosok számára. A Beast paklikat ugyan rendszeresen erőltetnék a fejlesztők, de sosem működtek igazán. Emellett érdekes módon a kaszt történetének legsikeresebb archetípusát, a Malygos-Druidot mintha tudomásul sem vennék a Blizzardnál.

Összességében elmondható, hogy a Druid az évek során egészen a jelen állapotára kezdett hasonlítani. A Savage Roar számos pakli központi elemét képezte, amelyek rengeteg miniont játszottak, annak ellenére, hogy a Force of Nature-t lenerfelték, és elvették a Treant-ektől a charge-ot, és ezzel egy board clear lehetőséget is elvettek. 

A Druidnak megvoltak a varázslatai a nagy lények leszedésére, de a Mulch kirotált a Standarból, majd a Nautralize az idei évben a Hall of Flame-be került száműzésre.Ebből adódóan a Druid elvesztette a képességét, hogy leszedje a nagy méretű minionokat, csak a Neutral lapkészletből tud megoldást találni erre a Big Game Hunter segítségével.

Az óriás minionok számos pakliban megjelentek, például a Big Druidban, a Taunt Druidban, vagy a méltán hírhedt Jade Druidban is.Azonban mivel jelenleg a kaszt nem rendelkezik érdemi mana-generálással, a nagy lények sem használhatóak igazán.

Ha a következő kiegészítőben erősíteni szeretnék a Druid identitását, akkor elvárható, hogy mana generál lap érkezzen, erősíteni kellene a Beast szinergiát valamilyen formában, mivel jelenleg ezek egyértelműen hiányoznak. A karakterosztály különösen érdekelt a gyengeségeinek felborításában, így bármilyen leszedés vagy board-clear elfogadható lenne. Sok újdonságra lenne szükség, hogy a Druid végezzen a Token paklikkal, de ez az identitásleírás utalhat arra, hogy mire számíthatunk a későbbiekben.

 

Hunter


A Hunterek a leleményességüket, a vadságukat, és az oldalukon harcoló vadállatokat vetik be, hogy elpusztítsák a felmerülő akadályokat. Habár védelemmel nem rendelkeznek, agresszívan törnek előre, így győzedelmeskednek, mielőtt szükségük lenne rá. Egy jól időzített secret vagy Deathrattle segítségével bármikor megfordítják az állást az ellenfelükkel szemben.

Erősség: beastek, face sebzés, secretek, deathrattle
Korlátozás: laphúzás, board clear, taunt
Gyengeség: gyógyítás

A Hunter és a face sebzés egy igazi ikonikus páros, ami kellemes (egyeseknek inkább kellemetlen) emlékeket idéz fel. Legyünk őszinték, a Hunter talán a legagresszívabb kaszt a Hearthstone történetében, ésamainapigaFaceHunterpaklialegrettegettebb aggro paakli, hiába vannak még hasonlóak a mai napig. Persze más archetípusai is megjelentek folyamatosan az elmúlt évek során, a Beast, Deathrattle és Secret Hunter paklik is megbízható választások voltak.

A Hunter karakterosztály identitása arra is szolgál, hogy kiemelje a gyengeségek és korlátozások leküzdésének jelentőségét: nem véletlen, hogy az olyan lapok mint a Master's Call, Zul'Jin, a Dire Frenzy + ViciousScalehide kombináció, Zilliax, és a Venomizer + Missle Launcher párosítás ekkora hatással voltak a Hunter paklikra, és a ladderen való szereplésükre. Habár úgy tűnik, hogy a Hunter nem igazán van korlátozva, az elmúlt évek során ezek jól működtek, azonban most a Neutral lapok számos lehetőséget kínálnak ezek leküzdésére, így vált a Hunter a játék talán legerősebb kasztjává. Ha ezeket nem helyettesítik a következő két kiegészítő során, azérrt arra számíthatunk, hogy 2020 tavaszán a Hunter nagyot fog visszaesni. 

 

Mage


A Magek elsajátították az arcane mágia művészetét, és a varázslatok széles skáláját használják fel, hogy a legagresszívabb ellenfelet is elsöpörjék. A védelemre szolgáló lapjaik száma véges, azonban rengeteg eszközzel rendelkeznek bármiféle probléma megoldására, és egy hatalmas mágus mindig azt a megoldást választja, ami a leghatékonyabb a szükséges helyzetben.

Erősség: spellek (kicsik és nagyok), sebző spellek, secretek, board clear
Korlátozás: minion-raj
Gyengeség: gyógyítás, buffok, taunt

Visszagondolva az elmúlt évek Mage-archetípusaira, sokunknak biztos vagyok benne, hogy a Freeze Mage az első ami eszünkbe jut. Board clear-ek, secretek, sebző varázslatok, és folyamatos taktikázás. A különböző időszakokból származó Tempo Mage paklik is illeszkednek a felvázolt identitáshoz, azonban az agresszív Murloc és Mech Mage paklik igazi kivételek voltak a korlátozások leküzdésére.

Persze a jelenleg nagyszerű és rendkívül népszerű Conjurer Mage sem maradhat ki a felsorolásból, a Cunjurer's Calling és a Montain Giant - Grave Horror szinergiának köszönhetően a továbbiakban nincs is szüksége saját tauntra vagy segítségre a pást feltöltésére. Arról nem is beszélve, hogy Zilliax kihúzza egyetlen egy lapként a kaszt összes hiányosságát. 

Igazán ironikus, hogy a Mage hangsúlya a varázslatokon lenne, azonban az elmúlt idők nerfjeiből adódóan még a jelenleg előforduló Freeze Mage paklik is inkább a minionokra támaszkodnak, mintsem a varázslatokkal való sebzésre. Habár a spellekkel való sebzés a karakterosztály erősségei között szerepel, nem igazán látszik, hogy ebbe az irányba tartana a játék.

 

Paladin


A Paladinok nagyszerű bajnokok, akik támogatják lényeik seregeit buffokkal, gyógyítással, divine shielddel, azonban nem félnek bemocskolni kezeiket, ha eljön az ideje. A harcmezőn debuffokat és célzott támadásokat részesítenek előnyben a sebző varázslatokkal szemben. Az erő és a kitartás a Paladinok győzelmének kulcsa.

Erősség: minion-raj, buffok és debuffok, gyógytás, divine shild, secretek
Korlátozás: manaköltség-csökkentés
Gyengeség: célzottan sebző spellek, nagy lények leszedése

A múltban népszerű Paladin archetípusok szépen mutatják be a kaszt erősségeit: az Odd Paladin rengeteg kis minionnal operált, az Even és a Midrange paladin a lényeinek buffolásából szerezte meg a szükséges előnyt, az egykor rettegett Secret Paladin pedig a secreteket vetette be, némi buffal megtűzdelve. Azonban a Control Paladin mindig is felejthető volt, habár vannak eszközei a meccs uralására, messze nem hatékonyak, és nem is elég, így nem tudta sosem magánál tartani az irányítást.

A jelenlegi Paladin paklik közül vitathatatlan, hogy a Mech Paladin egy buffolás köré épülő deck, habár próbálkozik a manaköltség-csökkentéssel. A Holy Wrath Paladin viszont egy célzott sebzésen alapuló koncepció, ami egyáltalán nem illik bele a Blizzard által felvázolt identitásba. Talán számíthatunk rá, hogy a Holy Wrath hamarosan csatlakozik a Hall of Flame többi kártyájához? Remélhetőleg nem. 

 

Priest


A Priestek egyensúlyoznak a szent fény áldása és az árnyak hatalma között, hogy győzedelmeskedhessenek ellenfeleik felett. A csata feletti irányítást erős varázslatokkal őrzik meg. Habár messze nem az agresszív megoldások hívei, idézéssel, és különböző támogató varázslatokkal kombinálva rendkívül erős élvonalat hoznak létre.

Erősség: gyógyítás, erős spellek, másolás, egy-célpontos buffok, deathrattle
Korlátozás: laphúzás
Gyengeség: face sebzés, tömeges buffok

Az itt felvázolt kasztidentitás alátámasztja a Mind Blast száműzését a Hall of Flame lapok közé. Habár emlegetik a Shadow varázslatokat is, a Mind Blast volt az egyetlen. Ugyan ott van még az Auchenai Soulpriest, és pár hasonló hatást kiváltó lap, de ezek csak a gyógyítások megfordítása. Jelenleg a Priest nagy mértékben tud gyógyítani, de ezzel még nem lehet megnyerni egy mérkőzést.

Amikor csak a Priest szárnyalt a létrán, annak általában köze volt Prophet Velenhez és a Mind Blasthoz. Az egykor dicső napokat is megélt Shadowreaper Anduin bár beleférne ebbe az identitásba, Ő már Wild módban található csak meg. A Mind Blast távozásával a Silence Priest pakliknak is leáldozik, és az agresszív koncepciókat is végleg a földbe döngölték. 

Raza Priest, Nomi Priest, Dragon Priest, Wall Priest - egyik sem tűnik alkalmasnak az új karakterosztály-identitás megtestesítésére. Bizonyos értelemben azzal tudnánk érvelni, hogy majd a jövőbeli paklik fognak illeszkedni az új identitáshoz, és midnannyiunknak magunkba kell fogadnunk a Divine Spirit-et és az Inner Fire-t a győzelem érdekében. 

Érdekes dolog, hogy a feltámasztás nem szerepel a fent említett erősségek között. Valószínűleg ez azt jelenti, hogy a Big Priest nem kap több lapot a Wild módban való tombolásához. 

Ha pozitívan próbáljuk szemlélni egy halott kaszt helyzetét, akkor azt mondhatjuk, hogy talán kap valami hasznos gyógyítást a következő kiegészítőben, és talán deathrattle fronton is ráerősítenek, hogy használható legyen. Ha csak a Hunter és a Priest deathrattle lapjait nézzük, egyértelmű a különbség a Hunter javára. Összességében most már tudjuk, hogy mit szeretnének kezdeni a Priesttel, már csak meg is kellene életképesen valósítaniuk.

 

Rogue


A Rogue-ok az árnyak közt rejtőzve várják az alkalmas pillanatot a rajtaütésre. Lehet, hogy sunyik, fürgék, a fegyvereik élesek, de híján vannak a védelemnek és a gógyulásnak, ezért kénytelenek az ellenfelet megelőzfe cselekedjenek. Veleszületett adottságuk, hogy kártyákat állítsanak elő, lapot húzzanak, és különböző szinergiákva építve győzzék le ellenfeleiket.

Erősség: combo lapok, lények elpusztítása, laphúzás, fegyverek, deathrattle
Gyengeség: taunt, gyógyítás, csoportos buffok, board clear

Miracle Rogue, Oil Rogue, Tempo Rogue - a legikonikusabb Rogue paklikra ugyanaz volt a jellemző, gyorsak és halálosak, kivégezték az ellenfelet amilyen gyorsan csak lehetett.

A fegyveren erősségének kérdését a Rogue esetében mindenképp meg kell említeni, hiszen minden esetben amikor ez a lehetőség túl erőteljessé válik közvetlenül vagy közvetve, de nerfelésre kerül. Gondoljunk csak vissza a Blade Flurry vagy a Leeching Poison esetére. Meglepő módon a Waggle Pick megúszta egyenlőre, és talán egy új irányvonalat mutathat a Rogue fegyverei számára. Minden esetben a fegyverszinergialapok nerfelésre kerülnek, így olyanokat kell kidolgozniuk, amelyek hasznosak, de önálló lapként állják meg a helyüket.

A deathrattle lapok szintén megkérdőjelezhető erősségei a karakterosztálynak. Ezek a lapok lassú hatásúak, így az eredményes használatukhoz szükség van tauntokra, és gyógyításokra. A Deathrattle Rogue nagyjából eredményesnek volt mondható, amennyiben Zilliax vagy a Deranged Doctor segítségével tudta magát gyógytani, de ez még így sem bizonyult elégnek sokszor. Érdekes lesz majd látni, hogy a Blizzard képes lesz-e valamilyen módon életet lehelni ebbe az archetípusba a későbbiekben, ahogy az identitásban felvázolták.

 

Shaman


A Shaman-ok az elemek erőihez fordulnak megbízható toemjeik segítségével. Habár nem tudnak annyi erőforrást felhlmozni, mint egy Mage, képesek villámokkal túltölteni a manakristályaikat, lehetővé téve, hogy megelőzzék ezzel ellenfeleiket. Persze ez gondos előretervezést igényel számukra. A Shaman-oknak is erőteljes eszköztár van a különböző helyzetekhez való alkalmazkodáshoz. Annak ellenére, hogy nem olyan sokoldalúak mint a Druid-ok Choose One kártyái, képesek a lehetőségeiket bővíteni olyan módon, ahogyan egyik más kaszt sem.

Erősség: minion-raj, sebző spellek, totemek, elementálok, murlocok
Gyengeség: laphúzás, lap létrehozás

AShaman valóban számos felsorolt erősségét használja. A Token Shaman és a Morloc Shaman gyakorlatilag a kezdetektől fogva jelen van, az Aggro Shaman különböző formái használják a Lighnight Boltot és a Lava Burstot. A Big Shaman és az Elemental Shaman az elementál-szinergiát állítják csatasorba. És a Control Shaman archetípusok, amikor elvétve léteztek, mindig is szenvedtek a laphúzással. 

Nem is véletlen, hogy a Shaman legjobb lapjai olyan kártyák, amelyek leküzdik a fentebb említett gyengeségeket: a Spirit of the Frog remek laphúzó potenciállal rendelkezik, Hagatha the Witch és az Underbelly Angler pedig fenomenálisak kártyalétrehozás terén.

Kicsit azért meglepő, hogy az Evolve mechanika már említés szintjén sem szerepel a leírásban. Másrészt a véletlenszerű hatások sosem tudtak szilárd alapot képezni az eredményesség érdekében, így azért érthető, hogy ezt a vonalat el tervezik engedni a későbbiekben. 

 

Warlock


Időnként áldozatokat kell hozni a hatalom érdekében, és ha valaki démonokkal szövetkezik, ez igen gyakran előfordul. A Warlock eelégedett ezzel az egyeszséggel, és hajlandó is meghozni a szükséges áldozatot, remekül egyensúlyozik az erőforrásokkal, amibe esetében a saját életereje is beleszámít. Jellemző lépésük a laphúzás - áldozatok árán - aminek hála sosem veszítik el a lendületet.

Erősség: erős hatások áldozatért cserébe, laphúzás, minion-raj, zavarkeltés, démonok
Gyengeség: face sebző spellek, nagy mértékű gyógyítás

A Malygos és Control Warlock szigorúan mutatja a kaszt gyengeségeit. Egykor ez a karakterosztály hatékonyan támadta az ellenfél arcát, és virágzott a Control archetípus a nagymértékű gyógyításnak hála. Olyan eszközei voltak erre, mint Reno Jackson, vagy Bloodreaver Gul'dan. Mostanra csak az olyan gyenge és bizonytalan gyógyításai maradtak, mint az Aranasi Broodmother.

A Zoo Warlock beásta magát a metába, a kezdetektől fogva jelen volt, rengeteg kis, agresszív lényt, és sok áldozatot bevetve. Olybá tűnik, hogy nem is fog távozni a metából. Persze ezt támogatja a Hero Power is, ami messze többet tesz hozzá bármelyik lapnál.

A démonok, mint erősség egy érdekes felvetés. Mal' Ganis kirotálása óta nem játszanak olyan meghatározó szerepet, pedig az már elég régen volt. A készítők alkalmanként bedobnak egy-két szinergialapot hozzájuk, de Bloodreaver Gul'dant leszámítva nem volt meghatározó. Talán a következő kiegészítőkben ez változni fog.

Habár a discard mechanikát nem említik külön, de az áldozatok kategóriába belefér. Az már egy más kérdés, hogy a Doomguard távozásával mennyire van még létjogosultsága ennek a kulcsszónak?

Ami igazán szomorú, hogy az erősségei közt semmi olyan nincs, ami a Control warlock vonalát erősíthetné, várhatóan a közeljövőben nem fog ez a típusú pakli visszatérni. A múltban többször is megölték ezt a típust, és nagyon úgy fest, hogy nem is akarják, hogy ismét megjelenjen.

 

Warrior


A Warriorok szomjaznak a küzdelemre. Elsődleges eszközeik a csatában a fegyverek, a páncél, és a lények, melyeket ellenfeleik elpusztítására vetnek be. A minionok, amelyeik a Warriorok oldalán küzdenek, általában nagyobbak, rush és/vagy taunt képességgel rendelkeznek, a harc folyamatosságának érdekében.

Erősség: páncél, fegyverek, taunt, lények elpusztítása
Korlátozás: laphúzás és létrehozás
Gyengeség: face sebző spellek, csoportos buffok, minion-raj

A leírásban nem igazán említenek minion archetípusokat, amiket a Warrior használna. Pedig valljuk be, várható volt a pirate szinergia, de ezek szerint ezt elengedhetik a Warrior kedvelő játékosok. A kalózok nem erősödnek, változnak az idők. 

Szerencsére a Control Warriorok számára teljesen elfogadható a felvázolt identitás, és tulajdonképpen mindig is ez volt a meghatározó a kaszt számára.

 

Mit jelent mindez összességében?


Lehetséges, hogy túl nagy jelentőséget tulajdonítunk ezeknek a leírásoknak, nyilvánvaló, hogy nem mindegyik érvényesül jelenleg a Hearthstone-ban. Azonban ezeknek az erősségeknek, gyengeségeknek és kolátozásoknak az olvasása közben még néhány dolog felmerül:

  • Amikor az egyes kasztok olyan lapokat kapnak, amelyek a gyengeségeik vagy korlátozásaik közt szerepelnek, azoknak mindig nagy jelentőségük van, gondoljunk csak olyan kártyákra mint Hagatha, the Witch, Spirit of the Frog, Underbelly Angler. Lehetséges hogy ezeket a hátrányokat fogják erősíteni a későbbi kiegészítőkben.
  • Néhány mechanika teljesen kimaradt a felsorolásokból (pl evolve, feltámasztás). Lehetséges, hogy ez azt jelenti, hogy változott bizonyos karakterosztályok esetében a fejlesztési irány.
  • Néhány erősség, amelyet felsoroltak nem tükrözi a valóságot. ( Druid - mana-generálás, deathrattle - Rogue, Priest) Nagyon valószínű, hogy ezeket a szempontokat előtérben fogják helyezni a következő kiegészítőben.
  • A Combo paklik erősen ütköznek a felvázolt identitásokkal, így sajnos ebből arra is következtethetünk, hogy ezeket a deckeket a Blizzard ki szeretné gyomlálni a játékból

Nincs már olyan sok idő hátra a következő kiegészítőig, elvégre a napokban már teaser is érkezett hozzá. 

Ti mit gondoltok? Tetszik nektek az egyes kasztok irányvonala? Vagy ti másmilyen identitásban reménykedtek?